Bilde: Pexels-tasveerwala
Bilde: Pexels-tasveerwalaBilde 1 av 1

Fremsnakker landvind ved å snakke ned ENØK

Eidsivas «Elefanten i rommet»-kampanje som fremsnakker landvind, er det motsatte av god reklame for vindkraftbransjen som sådan.

I en pågående kampanje fra Eidsiva kalt «Elefanten i rommet», påstås det at Tonstad vindpark alene produserer like mye strøm som det kan oppnås med energieffektivisering av en million boliger. Tonstad vindpark produserer årlig litt over en halv terrawatt, eller ca. 3 prosent av kraftforbruket til ca. en million husstander.

Påstanden er alvorlig feil.

Gjennomsnittsforbruket for en husholdning/bolig er ca. 18.000 kwt pr. år. En million husholdninger forbruker derfor årlig ca. 18 Twh. Effektive ENØK tiltak som etterisolering, bytte av vinduer, solceller, jordvarme m.m, for en million boliger vil selvfølgelig kunne redusere strømforbruket med langt mer enn 0,6 Twh eller 3 prosent slik Eidsiva påstår.

I følge Eidsivas resonnement, skulle de 2,5 mill norske husholdningene bare kunne energieffektiviseres med ca. 1,5 Twh.

NVE anslår at den norske bygningsmassen kan energieffektiviseres lønnsomt med hele 13 Twh. Dersom en også tar med ulønnsomme tiltak, vil sannsynligvis effektiviseringen kunne være over 20 twh.

I følge NVE utgjør det lønnsomme potensialet for ENØK ca 10 prosent av samlet norsk årsforbruk, hvor de norske husholdningene står for 45 prosent. Denne massen inkluderer også næringsbygg og offentlige bygg, i tillegg til bolighus og leiligheter. Dersom en trekker ut husstandene (ca. 2,5 mill) og regner prosent, vil energieffektivisering av disse kunne redusere strømforbruket med minst ca. 6 til 8 twh, eller ca. 10 ganger så mye som det Eidsiva påstår i kampanjen.

Eidsiva påstår også at landvind er billigste løsning for å fremskaffe mer tilgjengelig kraft. Eidsiva har ikke belegg for dette og påstanden kan stride mot markedsføringsloven. Det finnes mange energieffektiviseringstiltak som kan foretas som er langt billigere sett i et samfunnsøkonomisk perspektiv, når behovet for mer nett som kan takle ustabil kraft hensyntas.

Det er betimelig å stille spørsmål om Eidsiva har noe genuint ønske om å fremskaffe mer tilgjengelig kraft her i landet, utover å produsere mer kraft for egen del og tjene penger på det.

At en bransje som sliter med dårlig omdømme forsøker seg på samfunnsskadelig propaganda stikk i strid med både fakta og internasjonale politiske føringer om energieffektivisering, fremstår uforståelig i en tid der landet åpenbart har behov for mest mulig tilgjengelig kraft i årene fremover.

Eidsivas kommunikasjonsavdeling har fått god anledning til å uttale seg om saken. Kommunikasjonsavdelingen besvarte vår henvendelse i dag tidlig, og lovet en tilbakemelding i løpet av arbeidsdagen, etter at de hadde tatt problemstillingen opp med sin interne tekniske avdeling. Slik tilbakemelding ble ikke gitt, men Eidsiva har i dag fjernet den uriktige påstanden fra reklamen.